Informace o článku
Nejsou metry jako metry. Minulý pátek jsem v rámci pracovního procesu byla podrobena tvrdé a nelítostné zkoušce: na zahraniční faktuře chyběl údaj v m...
draacedraace
...denní cint...denní cint
16.10.2007 22:56:0016.10.2007 22:56:00

o dvojím metru :o)

Nejsou metry jako metry. Minulý pátek jsem v rámci pracovního procesu byla podrobena tvrdé a nelítostné zkoušce: na zahraniční faktuře chyběl údaj v m3. Za normálních okolností stačí vynásobit rozměry parket plus počet kusů, ale kusy v dodáku uvedeny nebyly. Co teď?

Matematika je svině, protože tam nejde nic ošidit ani nastavit ani nějak zaonačit. Dle typu parkety se mi sice podařilo vydolovat rozměry, i jsem vcelku snadno odhadla, které z těch tří čísel je tloušťka (tedy za předpokladu, že se parkety nekladou na podlahu bokem), ale dopídit se výsledku, kolik parket je celkově, když jedna z nich má 0,0něco m2, a když celý náklad má necelých 10 m2, to už bylo nad moje síly.

Trojčlenka je geniálním vynálezem. U matematických megadebilů, jakým jsem já, pomáhá jedině si daný problém „namalovat“, a to prosím tak, aby oko vidělo a snadno si s řešením poradilo. Trojčlenka má svoje šipky, u trojčlenky se vždycky zdárně dopídíte, co čím dělit a co čím násobit, protože namalovat si nad sebe položky „parkety všechny“, „parketa jedna“, „metry všechny“ a „metr jeden“, dokáže i žák ZŠ nižšího stupně. Jenomže ani dvoubarevně namalovná trojčlenka zdeptaného antimatematika nezachrání, pokud včas nezjistíte, že parkety bývají uváděny v mm, což je pouhá část jednotky, které se říká metr.

Na internetu naleznete všechno, tedy i převodníky jednotek. Posunování nul doprava anebo doleva na mě nezkoušejte, protože mně ani „obloučkování“ dle výuky v páté třídě ZŠ nepomáhá. Mně se desetiny, setiny a tisicíny vysmívají, navíc se mi míchají s pravidly, že jinak se rozděluje metr krychlový a jinak čtverečný. A to se „takhle“ dělí před převedením anebo až po?

Měrné jednotky si dnes na mě smlsly naprosto unikátně. Celkové množství parket se mi měnilo jak cenné papíry na burzách: jednou těch parket bylo 240 tisíc, podruhé jen 24, dokonce se jedním z pokusů vylíhla i položka miliónová, a téhle „pravdivosti“ už jsem se bránila, protože milión parket mi neseděl s cenou nakládky. Převodník jednotek jsem testovala v mnoha variacích: jednou vzepostupně, podruhé opačně, tedy z počtu milimetrů čtverečných. Byste nevěřili, kolik má balík parket čtverečných milimetrů… To je vám nul, že nejdou spočítat ani na prstech.

Finální verze zněla 30m3, a ta se mi ze tří nejčasteji vycházivších možností líbila nejvíc. Pro klid duše jsem si dohledala i nakládky jiné, jestli je opravdu takový rozdíl mezi čísly označujícími „m2“ a „m3“, a ono ano. Nyní již mohu s klidnou duší prohlásit, že to bylo správně, a zde by stálo za pokus se i notně pochválit, ale nestalo se. Proč? Protože mi kolegyně prozradila, jak se z „m2“ nejrychleji vypočítají „m3“. Údaj v m2 totiž stačí pouze vynásobit číslem, které u zboží znázorňuje tloušťku. V mém případě použití převodníku jednotek pouze jednou (z „mm“ na „m“), a to krát suma „m2“…

Proč něco dělat jednoduše, když to lze složitě?

Daja Swito
To tvrzení „z matematiky jsem mívala ve škole šestku“ se opravdu zakládá na pravdě.
Co se týče logiky, tak ta mi v případě nutnosti cokoliv spočítat vypíná automaticky, a dosud se mi nikdy nepodařilo její systém nahodit alespoň v nouzovém režimu.
No neulevilo by se celému světu?:o)

Titulek:
Text komentáře:
Vaše jméno:
Váš e-mail: (nebude zveřejněn)

WWW stránka:
Opište text z obrázku: